Za sudjelovanje na 18. Međunarodnom sajmu gospodarstva, obrtništva i poljoprivrede Viroexpo 2013., koji će se 18., 19. i 20. siječnja održati u Virovitici prijavilo se do 10. siječnja gotovo 600 izlagača. Na sajamskom prostoru u Vukovarskoj 13 već danima se užurbano radi na uređenju hala i okoliša, definiran je program središnjih i pratećih sadržaja sajma, promidžba traje još od prošle To participate in the 18th International Fair Economy, crafts and agriculture Viroexpo 2013th, who will be 18, 19 and 20 January in Virovitica applied to 10 January nearly 600 exhibitors. The exhibition space in Vukovar street for 13 days is busily working on the renovation of the halls and the environment, sets the agenda for the central and supporting facilities fair ground, promotion has been ongoing since last year, invites guests traveling soon, and that is negotiated and settled the last details. All this as well as other details related to the fair were the reason for our interview with Igor Andrović, CEO Viroexpo Ltd. which is technically actualizing fair.godine, pozivnice uskoro putuju uzvanicima, a upravo se dogovaraju i rješavaju posljednji detalji. Sve to kao i druge pojedinosti vezane za sajam bili su razlog našem razgovoru s Igorom Androvićem, direktorom tvrtke Viroexpo d.o.o. koja je tehnički realizator sajma.
Već se tijekom studenoga i prosinca prošle godine moglo prijavljivati za sudjelovanje na ovogodišnjem sajmu, no to stanoviti broj izlagača nikako da poštuje. Uvijek se čeka posljednji trenutak za prijave, a tako je bilo i ove godine, zar ne?
– Upravo tako. Mi smo dovoljno rano pozvali izlagače da se što prije prijave jer je veličina izložbenog (zatvorenog) prostora, ali i najatraktivnijih pozicija ograničena. No, do zadnjeg dana 2012. bilo je tek oko 400 prijava, a svi ostali do brojke ? prijavili su se u prvim danima siječnja. To je tako i zasigurno će tako i ostati. No, nije kasno, uspjet ćemo tiskati i katalog izlagača i sve što je u svezi s rezervacijom izložbenog prostora uobičajeno.
Rast sajma iz godine u godinu zahtijeva veći izložbeni prostor, kako to rješavate?
– Imamo sreće da je na sajamskom prostoru u Vukovarskoj osim čvrstih objekata i ogroman otvoreni prostor na kojemu iz godine u godinu postavljamo sve veće montažne objekte. Ukupni izložbeni prostor ove godine je 23.300 četvornih metara, odnosno 8.300 zatvorenog prostora, a što je za 150 kvadrata više nego lani, te 15.000 četvornih metara otvorenog prostora.
Na sajmu će se ove godine predstaviti 22 zemlje, a zemlja partner je Kraljevina Belgija. Zasigurno ste ponosni i na taj uspjeh?
– Jesmo. Zemlje partneri sajma i do sada su bile manje ili više razvijene zemlje, ali uvijek vrlo prijateljski okrenute prema Hrvatskoj. Belgija ide u red onih zemalja koje su izrazito razvijene i tržišno otvorene prema svim europskim državama, pa tako i našoj. Prema podacima HGK – Županijske komore Virovitica, Virovitičko-podravska županija je u 2011. godini u vanjskotrgovinskoj razmjeni s Belgijom zabilježila suficit u iznosu većem od dva milijuna dolara, a u prvih šest mjeseci 2012. godine suficit iznosi oko 1,5 milijuna dolara. Belgija, osim što je središte Europske unije, poznata je po pivu, čokoladi i festivalima, pa sve to garantira da se Belgija ima s čime predstaviti poslovnoj i drugoj publici sajma.
Nedavno je delegacija Belgije boravila u županiji i obišla sajamski i još neke prostore. Drago mi je što su sa svime više nego zadovoljni, pa tako i izložbom malih životinja koja se upravo u to vrijeme održavala. Osim toga, s veleposlanstvom Belgije u Republici Hrvatskoj dogovoreno je njihovo sudjelovanje i na Gospodarskom forumu koji će se održati dan uoči sajma, 17. siječnja, u županijskoj vijećnici. Tom prigodom govorit će se o vezama Belgije s našom županijom, koju ćemo belgijskim gospodarstvenicima predstaviti u što boljem svjetlu, sa svim investicijskim potencijalima. Predstavit ćemo im poduzetničke zone, strukturu radne snage, poticaje razvoju koje daju gradovi i županija, te ostale pojedinosti važne svakom stranom investitoru. Nakon foruma Belgija će nam se u 19 sati predstaviti u Gradskom muzeju Virovitica na izložbi pod nazivom “Pozdrav iz Belgije”.
Dosadašnja sajmovanja u nas i šire pokazuju koliko su važni i prateći sadržaji takvih manifestacija, pa možete li ukratko predstaviti neke od njih?
– Za trajanja sajma održat će se, kao i uvijek, niz stručnih i drugih pratećih programa. Tako će se stručna predavanja održati u subotu 19. siječnja, a kulturno-zabavni program odvijat će se sva tri sajamska dana. U okviru tog programa sajamski prostor će odzvanjati pjesmom i glazbom, a bit će tu još i plesa, priče i igara. Već tradicionalno održat će se frizersko-modna revija učenika industrijsko-obrtničkih škola iz Slatine i Virovitice, te Gastro izložba Ceha ugostiteljskog obrta Obrtničke komore Virovitičko-podravske županije i učenika strukovnih škola iz Virovitice, Slatine, Orahovice i Pitomače, a gastro izložbom predstavit će se i članovi Udruge kuhara grada Orahovice. Osim toga bit će podijeljena priznanja Udruge vinogradara i voćara “Sv. Vinko” te će, među ostalim, biti proglašen i najuređeniji izložbeni prostor.
Što se tiče stručnih predavanja, birali smo aktualne teme i stručne predavače. Tako će već od 9 do 10 sati prof. dr. sc. Zlatko Svečnjak, izvanredni profesor, Zavod za specijalnu proizvodnju bilja, Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, održati predavanje pod nazivom “Suša – najveći neprijatelj proizvođača hrane na otvorenom”. Sljedeće predavanje održat će prof. dr. sc. Nikola Knego, redoviti profesor Katedre za trgovinu, Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu – “Kvaliteta u funkciji održivosti u trgovini na malo”, a dopodne će još biti održano i predavanje pod nazivom “Norma i normizacija u međunarodnom poslovanju”, a predavač će biti prof. dr. sc. Tonči Lazibat, dekan Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Poslije podne će se održati još četiri predavanja: “Kulturalne razlike u međunarodnom poslovanju” – prof. dr. sc. Đula Borozan, “Karakteristike maslinarstva i uljarstva na području istarskog poluotoka” – Sara Godena, Institut za poljoprivredu i turizam Poreč, “Uzgoj egzotičnog voća” – Ivan Šulog, proizvođač egzotičnog voća, te “Predstavljanje i iskustva industrijske zone Vitropole” (655 firmi i oko 13.000 zaposlenih) – Guy Partage, predsjednik uprave Vitropole.
Sve ulaznice na sajam i ove godine su lutrija?
– Da, posjetitelji trebaju na poleđini ulaznice napisati svoje podatke i ubaciti je u za to predviđeno mjesto. Zadnjeg dana sajma, u nedjelju, 20. siječnja, bit će izvlačenje dobitnika nagrada kojima izlagači nagrađuju posjetitelje. Osim toga, ulaznice služe i organizatorima sajma kako bi dobili informacije o mjestima iz kojih posjetitelji dolaze. Naravno da je uvijek najviše posjetitelja iz Virovitičko-podravske županije, ali ima ih i iz drugih županija, iz cijele Hrvatske, a što je posebno zanimljivo sajam posjećuju i brojni građani susjednih zemalja, Mađarske, BiH i drugih.
Redovito anketirate i izlagače, kakva su njihova zapažanja o našem sajmu?
– Anketu provodi HGK – Županijska komora Virovitica na način da svim izlagačima podijeli upitnike putem kojeg oni ocjenjuju sajam i predlažu nam što bismo trebali promijeniti na idućem sajmu. Prema tim anketama čak 98 posto ispitanika potvrdi svoj dolazak na novi sajam što nas čini iznimno zadovoljnima. Osim toga na sajmu se redovito pojavljuju i novi izlagači, a to samo potvrđuje koliko smo dobri.
U čemu je tajna uspjeha našeg sajma?
– Već smo to nekoliko puta isticali i opet ću reći, naš sajam nije komercijalnog karaktera, tvrtka Viroexpo d.o.o. nije komercijalnog karaktera. Sajmove inače organiziraju tvrtke čija je to isključiva svrha postojanja i onda moraju osigurati pokriće redovnog poslovanja, plaće za zaposlenike, dobit za daljnji razvoj. To je razlog i veće cijene ulaznica za posjetitelje, dok je to kod nas tek deset kuna, već godinama. Naša tvrtka Viroexpo u kojoj sam ja direktor nema zaposlenika i samo je tehnički realizator sajma, a sam sajam organizira Organizacijski odbor u kojemu su predstavnici svih organizatora, ljudi iz županije, Grada Virovitice, gospodarske i obrtničke komore, županijske turističke zajednice, te nekih gradskih tvrtki.
Naš model organizacije sajma baziran je na zajedništvu svih relevantnih čimbenika gospodarskog života, lokalne i regionalne uprave. Tako je od prvog sajma, kada se još zvao Agroexpo prije 18 godina, a tako je i danas.
Evo, još su nam ostali organizatori i pokrovitelji.
– Generalni pokrovitelj sajma je Vlada RH, a pokrovitelji Ministarstvo poduzetništva i obrta i Ministarstvo poljoprivrede. Organizatori i pokrovitelji su Virovitičko-podravska županija, Grad Virovitica, HGK – Županijska komora Virovitica, HOK – Obrtnička komora Virovitičko-podravske županije i županijska Turistička zajednica. Tehnički realizator sajma je tvrtka Viroexpo d.o.o. Sajam će kao i do sada štandovima opremiti tvrtka “Slavonija” iz Orahovice, a montažni objekt radi bjelovarska tvrtka „Kudumija“… (www.icv.hr)
Cijeli tekst može se pročitati u Virovitičkom listu.
Already in November and December last year could apply for participation in this year’s fair, but that a certain number of exhibitors not to comply. Still waiting for the last minute notification, and so it was this year, right?
– Exactly. We called early enough exhibitors to register as soon as the size of the exhibition (closed) space, but most positions are limited. But by the last day of the 2012th there were only about 400 applications, and to all other figures? reported in the first days of January It is so and will certainly remain so. However, it is not too late, we will succeed and print catalog and everything related to the book exhibition space normally.
Fair ground growth from year to year, requires a larger showroom, so dealing with it?
– We are lucky that the exhibition space in Vukovar street addition of solid objects and huge open space where every year making greater prefabricated structures. The total exhibition space this year is 23,300 square meters, or 8300 of interior space, which is for 150 square meters more than last year, and 15,000 square feet of open space.
The fair will take place this year featuring 22 countries, and the partner country, the Kingdom of Belgium. Surely you’re proud of this success?
– Yes. Partners of fair ground, and have been more or less developed countries, but always very friendly face to Croatia. Belgium is among those countries that are highly developed and a market open to all European countries, including our own. According to data from Chamber of Commerce – County Chamber Virovitica, Virovitica-Podravina county in 2011. year in foreign trade with Belgium recorded a surplus in excess of two million dollars in the first six months 2012. the surplus is about $ 1.5 million. Belgium, in addition to being the center of the European Union, is famous for beer, chocolate and festivals, so all that guarantees that Belgium has with which to present business and other public fair.
Recently, the Belgian delegation visited and toured the county fair, and some other areas. I am glad they are with everything more than satisfied, including an exhibition of small animal that had just been held. In addition, the Embassy of Belgium in Croatia agreed to their participation and the Economic Forum that will be held the day before fair ground, 17 January, in the county council. On this occasion, the topic will be about relationships with our county and Belgium, Belgian businessmen that we will present itself in a favorable light, with all the investment potential. We will present our business zone, the structure of the labor force, impetus to the development which provide of cities and counties, and other details important to every foreign investor. Belgium after the forum will be presented at 19 pm at the Municipal Museum Virovitica in the exhibition titled “Greetings from Belgium.”
Former trade fairs in and beyond us show how important they are and supporting facilities such events, so can you briefly introduce some of them?
– For the duration of the fair will be held, as always, a number of professional and other supporting programs. Thus, the lectures take place on Saturday 19th January, and cultural programs will be held all three days at the fare. Under this program, the fairgrounds will resound with songs and music, and there will be more and dance, stories and games. Traditionally there will be a fashion show and hairdressing student industrial trade school in Slatina and Virovitica and Gastronomy Exhibition Guild catering trades Trades Association Virovitica-Podravina County and vocational school students from Virovitica, Slatina, Orahovica and Pitomača, a culinary exhibition will be presented and members of the Association of chefs Orahovica. In addition it will be split awards from Fruit Growers Association “Sv. Vincent “and, among other things, to be declared the best kept showroom.
As for the lectures, we chose the current topics and expert speakers. Thus from 9 to 10 hours of prof. Dr. Sc. Zlatko Svečnjak, associate professor, Department of Field Crops, Faculty of Agriculture, University of Zagreb, held a lecture entitled “Drought – the greatest enemy of food producers in the open.” The next lecture will be Professor. Dr. Sc. Nikola Knego , Professor of the Department of Commerce, Economics, University of Zagreb – “Quality as a function of sustainability in the retail trade,” and in the morning will still be held a lecture entitled “Standard and standardization in international business,” and the lecturer will be Professor . Dr. Sc. Tonči Lazibat, Dean of the Economy Faculty, University of Zagreb . Afternoon will be held four lectures: “Cultural differences in international business” – Prof. Dr. Sc. Đula Borozan, “Characteristics of olive and oil production in the area of the Istrian peninsula” – Sara Goden, Institute for Agriculture and Tourism Porec, “Growing exotic fruit” – Ivan Šulog, a manufacturer of exotic fruits, “Representation and experience Vitropole industrial zones” (655 firms and about 13,000 employees) – Guy Partage, CEO Vitropole.
All tickets to the fair, and this year the lottery?
– Yes, visitors will need to write on the back of tickets and put your information in the space provided. On the last day of the fair on Sunday, 20th January, will draw winners rewarded with exhibitors visitors. In addition, tickets are used and the organizers of fair ground to get information about the places where visitors come from. Of course it is always the most visitors from Virovitica-Podravina County, but many are from other counties, from the Croatian, which is particularly interesting to visit the Fair and numerous citizens of neighboring countries, Hungary, Bosnia and Herzegovina and others.
Regularly interviewed and exhibitors, what are their perceptions about our show?
– Survey conducted by Croatian Chamber of Commerce – County Chamber Virovitica so that all exhibitors divided questionnaires through which they evaluate and propose fair us what we should change in the next show. According to these surveys as much as 98 percent of respondents confirmed their attendance at the new fair, which makes us very happy. In addition to the fair regularly occurring and new exhibitors, and this just confirms how good we are.
What is the secret of success of our fair ground?
– We have already pointed out that a few times and I will say again, our fair is not commercial, company Viroexpo Ltd. not commercially viable. Fairs or organize a company that is the sole purpose of existence and then they have to provide cover operating, wages for employees, the profit for further development. That is the reason and higher ticket prices for the visitors, while it is with us only four dollars, for years. Our company Viroexpo where I am the director has no employees and is only technically actualizing fair, and fair was organized by the Organizing Committee of the representatives of all the organizers, the people of the county, the City of Virovitica, chambers of commerce, county tourist boards, and some city companies .
Our model of the fair organization is based on the unity of all the relevant factors of economic life, local and regional government. Thus, from the first show, when it was still called Agroexpo 18 years ago, and so it is today.
Here, we still need to point out of other organizers and sponsors.
General sponsor of the fair ground is the Government, and the sponsors of the Ministry of Entrepreneurship and Crafts and the Ministry of Agriculture. Organizers and sponsors are Virovitica and Podravina County, City Virovitica, Croatian Chamber of Economy – County Chamber Virovitica, Croatian Chamber of Trades – Chamber Virovitica-Podravina County and County Tourist Board. Technical fair ground actualizing the company Viroexpo Ltd. Fair would like to equip the company now stands “Slavonia” from Orahovica, a prefabricated building works of company “Kudumija” …
The entire text can be read in Virovitica list.