U prigodi skorašnjeg održavanja ovogodišnjeg jubilarnog, dvadesetog sajma Viroexpo koji će se održati od 27. veljače do 1. ožujka, razgovarali smo s direktorom tvrtke Viroexpo d.o.o. Igorom Androvićem, koji i sam ove godine bilježi mali jubilej – pet godina na čelu ove ugledne tvrtke.
Na čelu ste tvrtke Viroexpo d.o.o. i danas se, nakon godinu dana priprema, zasigurno radujete skorom početku ovogodišnjeg sajma?
– Nakon završetka jednog sajma kreću pripreme za idući, pa smo tako s pripremama za jubilarni sajam krenuli već početkom veljače prošle godine i nakon godinu dana rada možemo biti izuzetno zadovoljni učinjenim. Deset dana prije sajma imamo popunjen sav izložbeni prostor, a uveli smo i neke nove stvari, pa ćemo po prvi puta imati grad partner sajma, to će biti Velika Gorica, a isto tako u sklopu “Viroexpa” imat ćemo po prvi puta i međunarodni sajam Lokalnih akcijskih grupa, tzv. LAG-ova. No, najbitnija promjena vezana za ovaj sajam je ta što će se po prvi puta u povijesti dugoj dva desetljeća sajam održati u novom terminu. To je, uostalom, od nas tražila velika većina izlagača i posjetitelja i dosada nismo imali niti jednu primjedbu. Naprotiv, reakcije su pozitivne, svi su pozdravili promjenu termina.
Sajam je stvorio čvrstu vezu između gospodarstvenika na širem području RH, ali i niza europskih, pa i vrlo udaljenih zemalja svijeta. Koje su to sve zemlje koje će se predstaviti na ovogodišnjem sajmu?
– Izložbeni prostor od 23.300 m2, od čega 8.300 m2 zatvorenog i 15.000 m2 otvorenog prostora, bit će mjesto gdje će se svojim proizvodima i uslugama predstavili izlagači iz 26 zemalja: Albanije, Austrije, Azerbajdžana, Belgije, BiH, Crne Gore, Češke, Hrvatske, Indije, Italije, Kazahstana, Kine, Kosova, Mađarske, Makedonije, Nizozemske, Njemačke, Poljske, Rusije, Slovačke, Slovenije, Srbije, Turske, Ukrajine, Francuske i Švedske. Tradiciju da svake godine bude jedna nova zemlja na sajmu smo nastavili, pa će se tako ove godine po prvi puta sa svojim gospodarstvom i ostalim specifičnostima predstaviti Kazahstan, zemlja koja se nalazi u središnjoj Aziji, u srcu euroazijskog kontinenta.
NAŠE GOSPODARSTVO IMA JEDINSTVENU PRILIKU PREDSTAVITI SE INOZEMNOM POSLOVNOM SVIJETU
Jesu li hrvatske gospodarske strukture, Vlada i resorna ministarstva, svjesne važnosti i razmjera našeg sajma i kako na to gledaju, na koji način sudjeluju i podržavaju nas?
– Sajam “Viroexpo” ima veliko značenje za razvoj gospodarstva Virovitičko-podravske županije jer se domaći poduzetnici imaju priliku predstaviti inozemnim poduzetnicima i posjetiteljima, pa tako i povećati mogućnost za izvoz svojih proizvoda, a na sajmu se uspostavljaju i izravni kontakti s novim potencijalnim kupcima i tržištima. Da su gospodarske strukture svjesne važnosti našeg sajma, govori nam i to da smo među rijetkim, ako ne i jedini sajam koji već 20 godina bilježi rast u svim parametrima, kako u broju izlagača, tako i u broju posjetitelja i veličini izlagačkog prostora. To su, naravno, prepoznala i resorna ministarstva koja su svake godine pokrovitelji sajma, ali nažalost bez novčanih sredstava. Pojedina ministarstva raspisuju natječaje za gospodarske manifestacije, pa se putem tih natječaja mogu dobiti skromna sredstva koja pomognu u organizaciji sajma.
Zapaženo mjesto u predstavljanju svog gospodarstva i ove godine imat će zemlja partner sajma, ali prvi put i grad partner sajma?
– Zemlja partner ove godine bit će Mađarska koja na sajam dolazi s više od 50 izlagača na 300 metara kvadratnih. Mađarska je jedina zemlja koja će po drugi puta nastupati kao zemlja partner, prvi puta je bila 2004. godine. Osim s velikim brojem izlagača, Mađarska će nam se na sajamskom prostoru predstaviti i kroz kulturni i gastronomski program tijekom sva tri dana sajma. Za jubilarni sajam po prvi puta smo odlučili imati i grad partner, grad Veliku Goricu. Inicijativa je pokrenuta s njihove strane budući da je mnogo poduzetnika s područja Velike Gorice bilo zainteresirano za dolazak na sajam, pa smo tako odlučili da se predstave kao grad partner sajma. Nadam se da ćemo tu praksu nastaviti i u budućnosti.
ZEMLJA PARTNER I GRAD PARTNER SAJMA PREDSTAVIT ĆE NAM SE NA GOSPODARSKOM FORUMU 26. VELJAČE
Kažite nešto o događajima stručnog i zabavnog karaktera koji će i ove godine pridonijeti rasvjetljavanju nekih važnih tema, ali i privući što više posjetitelja i što duže ih zadržati na sajamskom prostoru.
– Kao i svake godine, organiziramo niz stručnih predavanja renomiranih predavača. Sa stručnim dijelom krećemo već u četvrtak, 26. veljače i to gospodarskim forumom koji počinje u 15 sati u Velikoj vijećnici Županije. Na gospodarskom forumu bit će riječi o vanjskotrgovinskoj razmjeni između Virovitičko-podravske županije i Mađarske te kako poslovati s Mađarskom, a isto tako i Velika Gorica će predstaviti gospodarski potencijal svoga grada. Ostala stručna predavanja s vrlo zanimljivim temama održat će se tijekom petka i subote u konferencijskoj dvorani Poduzetničkog inkubatora. “Viroexpo” je, osim gospodarske, velikim dijelom i turistička manifestacija jer u mnogočemu doprinosi razvoju turističke ponude, pa je tako pored izložbenog dijela, sajam obogaćen i sad već tradicionalnim pratećim sadržajem kao što su prezentacija gastro i eno ponude i promocija lovnog i ribolovnog turizma, a upravo to je ono što svakog posjetitelja zadrži na sajmu cijeli dan, a većinu takva raznovrsna ponuda privuče da na sajam dođu sva tri dana.
Kako izlagači i poslovni posjetitelji utječu na razvoj grada (koji cijelim “bićem” živi i proživljava sajamske dane), a što sajam i grad pružaju poslovnim partnerima?
– Svake godine imamo mnogo poslovnih posjeta i delegacija iz nekoliko zemalja te se odradi na stotinjak individualnih poslovnih razgovora između tvrtki sudionica iz zemlje i inozemstva. Također, za vrijeme trajanja sajma nije samo živo na sajamskom prostoru “Viroexpo” već je živo u cijelom gradu, pa i u županiji. Jedino za trajanja “Viroexpa” su popunjeni svi smještajni kapaciteti u Virovitičko-podravskoj županiji i svake se godine traži ležaj više. Prema nekim procjenama, objektivna minimalna potrošnja po posjetitelju na sajmu iznosila bi oko 75,00 kn. Ako uzmemo da imamo više od 20.000 posjetitelja, dolazimo do brojke od 1.500.000 kn koliko se otprilike potroši na sajmu, a tome treba dodati i potrošnju više od 700 izlagača koji tri dana borave i spavaju na području Virovitičko-podravske županije. Ovakvim i sličnim mjerama, odnosno manifestacijama, potiče se potrošnja, a ne famoznim poreznim reformama gdje se uzimaju prihodi od lokalne i regionalne samouprave.
ŽELJA MI JE DA SAJAM NAPOKON DOBIJE VLASTITI PROSTOR JER TO ITEKAKO ZASLUŽUJE
S obzirom na uspjehe sajma, planira li se ulaganje u njegov daljnji razvoj?
– Mislim da je sajam na sadašnjem prostoru dostigao svoj maksimum. Svaki daljnji razvoj i povećanje sajamske manifestacije zahtjeva povećanje sadašnjeg prostora i to izgradnjom nove hale ili novi multifunkcionalni prostor na novoj lokaciji koji bi, osim tri dana sajma “Viroexpo”, cijele godine bio u funkciji, kao sportski tereni, skladište ili nešto treće. Zasad nije u planu niti jedna od opcija budući da su hala i zemljište na kojem se sajam danas održava u vlasništvu Republike Hrvatske, a na dopise koje smo slali prema resornim ministarstvima, u kojima smo tražili da se hala bivše “Virovitičanke” nakon godina ulaganja u nju, dodijeli Gradu ili Županiji, još uvijek nismo dobili odgovore.
Kakve su vaše želje za budućnost našeg sajma?
– Sve ovo navedeno govori nam da je virovitički sajam stasao u sam vrh hrvatskih sajamskih manifestacija te smo zbog toga posebno ponosni na jedan od najprepoznatljivijih brendova grada Virovitice i Virovitičko-podravske županije, na jedini sajam sa srcem i dušom. Biti ću skroman pa ću reći da je moja želja da se budućnost sajma u najmanju ruku održi na razini na kojoj je sada i da sajam napokon dobije vlastiti prostor jer vjerujem da ovakav vrhunski gospodarski događaj, kao i stručna predavanja koja organiziramo, imaju pozitivan učinak na razvoj gospodarstva u čitavoj regiji, što je od vitalnog značaja posebno u ovim kriznim uvjetima poslovanja tvrtki. (www.icv.hr)