Direktor HGK – Županijske komore Virovitica Milan Vanđura jedan je iz ekipe idejnih začetnika i pokretača međunarodnog sajma gospodarstva, obrtništva i poljoprivrede koji će se od 27. veljače do 1. ožujka održati 20. puta.
Viroexpo je nastao prvenstveno zahvaljujući Ivanu Slamiću, predsjedniku HGK – Županijske komore Virovitica kojeg smatram prvim začetnikom koji je o sajamskoj priredbi govorio još 1. kolovoza 1994. godine prilikom konstituiranja Županijske komore, a pokrenuo je i krug ljudi, odnosno povjerenstvo za pokretanje sajma. Osim inicijatora Ivana Slamića, u Povjerenstvu su bili i tadašnji Tvinovi djelatnici Zvonko Kožnjak, Dragutin Tari i tad politički aktivan dr. Branko Žigman, novinar Trpimir Markotić te Milan Vanđura. Još tada smo zacrtali da bi sajam trebao biti međunarodnog karaktera koji bismo organizirali u suradnji s pograničnim mađarskim županijama jer smo s njima imali vrlo razvijenu suradnju. Prva ideja bila je da se organizira bilateralni, međunarodni sajam koji bi se održavao jedne godine u Virovitici, druge godine u Barcsu, a treće u Slatini, zatim Szigetvar, naredne dvije godine u Orahovici, pa u St. Lorenzu, ali ideja nije zaživjela.
1996. organizirana je izložba agroproizvoda Virovitičko-podravske županije
– U kavani tadašnjeg hotela “Slavonija” u Virovitici izložili smo agroproizvode svih proizvođača s područja županije, a smatram to odličnim potezom jer je to bio prvi put da je na jednom mjestu prezentirano sve što se proizvodilo u našoj županiji. Odličan uspjeh sajma ponukao nas je da iduće godine izlažemo i agroopremu, a već tada je u nama zaživjela ideja da u bliskoj budućnosti to bude veći i jači sajam. Svakako moram naglasiti da su uz nas bili i Hrvatska obrtnička komora, Udruženje obrtnika i Veterinarska komora.
Svake godine dodavali smo nešto novo. Prvo su to bili samo izlagači iz naše županije, pa onda iz cijele Hrvatske, a onda i iz zemalja iz Europe i svijeta s kojima je HGK – Županijska komora Virovitica imala potpisane sporazume o suradnji. Svake godine širili smo listu zemalja sudionica.
Vjera u uspješnost i predanost sajmu javila se već na početku
– Osobno sam uvijek vjerovao i nadao se u još bolje rezultate, što se svake godine potvrđivalo, pa i premašivalo prethodna dostignuća. Ali, držim da sajam nije posao samo jedne institucije ili samo jednog pojedinca već sublimacija zajedništva svih onih koji su relevantni za gospodarski život i onih koji kreiraju mjere gospodarske politike i stvaraju osnove za razvoj poduzetništva.
Bila je važna vjera u sajam svih nas koji smo sudjelovali u organizaciji, osobito poduzetnika i izlagača, tako smo predvidjeli i dobru perspektivu “Viroexpa”, što se i obistinilo.
Uključenost svih, a govoreći s aspekta HGK – Županijske komore Virovitica, njenih djelatnika i stručnih službi u organiziranju sajma, može biti primjer i predložak po profesionalnosti, kreativnosti, intenzivnosti i entuzijazmu, svim drugim komorama i ostalima koji sudjeluju u organizaciji sajmova.
Za uspjeh sajma važna je adekvatna infrastruktura.
Viroexpo je specifičan po činjenici da je pet puta mijenjao lokaciju, od hotela, Doma HV-a, Sportske dvorane TŠ, Flore (gdje je tadašnje Ministarstvo gospodarstva financiralo izgradnju jedne izložbene hale) do održavanja sajma, uz potporu Grada i Županije, na današnjoj lokaciji, gdje možemo održavati i specijalizirane sajmove jer imamo resurse i brandove po kojima smo poznati: drvna industrija (TVIN i ostali), proizvodnja šećera, duhana, ljekovitog bilja, industrija nemetala (keramičke pločice), med i ostali pčelinji proizvodi, voće, proizvodnja vina, povrća…
Pozicija “Viroexpa” u odnosu na ostale sajmove
– Nažalost, dio sajmova je već duži niz godina u trendu opadanja, neki regionalni sajmovi prestali su se održavati, a neki se nisu uspjeli razvijati zbog niza razloga, pomanjkanje zajedništva, isključivosti pojedinaca i slično. S posebnim zadovoljstvom ističem da “Viroexpo”, zahvaljujući zajedništvu svih organizatora, ali i svih ostalih koji su direktno ili indirektno uključeni u organizaciju sajma, traje i dalje i da je u samom vrhu regionalnih sajmova u Hrvatskoj.
Uspjeh sajma mjeri se po broju izlagača, zemalja sudionica, posjetitelja i izlagačkoj površini. U svim segmentima “Viroexpo” gotovo redovito bilježi rast. Na primjer, prošle je godine unatoč snježnom nevremenu sajam posjetilo 23.400 posjetitelja, što je fascinantna brojka, osobito u odnosu prema broju stanovnika u gradu Virovitici. Promatrajući to u korelaciji sa Zagrebačkim velesajmom i Zagrebom ovaj pokazatelj je još upečatljiviji. Veliku ulogu u promociji odigrali su i mediji kojima i ovom prigodom zahvaljujem jer su i oni dio zajedništva i prepoznali su ono što radimo i davali su “Viroexpu” značajan prostor u novinama, radijskom programu i internetskim stranicama.
“Viroexpo 2015.”
20. VIROEXPO izrastao je u jedan od vodećih regionalnih sajmova u RH uz sudjelovanje izlagača od Baltika na sjeveru do Mediterana na jugu, te od Kine i Indije s istoka do zapadnoeuropskih zemalja.
Izuzetno je velik doprinos HGK Županijske komore Virovitica u organizaciji i ovog jubilarnog sajma “Viroexpo” na kojem će se ukupno predstaviti izlagači iz 25 stranih zemalja i Hrvatske, od kojih posredstvom HGK – Županijske komore Virovitica 176 izlagača iz 17 zemalja Europe i Azije. Kroz sustav HGK – Županijske komore Virovitica osiguran je nastup 138 izlagača iz Hrvatske. Sveukupno posredstvom HGK ŽK Virovitica predstavit će se 314 izlagača. Ove godine po prvi put se predstavlja Kazahstan, zemlja koja je deveta po veličini u svijetu, s izuzetnim resursima i potencijalima.
Raduje me što će i ovogodišnji sajam slijediti primjer svojih prethodnika, a to je ono što smo od početka željeli, da sajam osim gospodarskog ima edukativni karakter, pa smo na njemu pripremili niz stručnih predavanja eminentnih i uglednih sveučilišnih predavača s Ekonomskog fakulteta iz Zagreba i Poljoprivrednog fakulteta iz Osijeka.
HGK ŽK Vtc, svake godine provodi anketu među izlagačima i analizira istu, što je izuzetan “alat” za bolju pripremu narednog sajma.
Inicirali smo da se naš grad, županija, zemlja partner i ostali sudionici sajma izlagačima i ostalim gostima predstave prigodnim kulturnim sadržajima, a u međuvremenu TZ organizira izuzetno uspješno, osim kulturnih i niz zabavnih događanja.
Budućnost Viroexpa
Viroexpo mora pratiti i respektirati u načinu organizacije i po tehničkim standardima najuspješnije domaće i svjetske sajmove, a kako bi nastavio trendove rasta, mora se profesionalizirati i imati stalno zaposlene stručnjake koji će kontinuirano tijekom cijele poslovne godine učiniti sve da sajam bude impuls razvoju poduzetništva i mjesto na kojem se poduzetnici okupljaju, predstavljaju i ugovaraju nove poslove povećavajući svoj tržni udio, te uz to da sajam bude i profitabilan.
Važno je i dodatno urediti lokaciju i izgraditi moderno arhitektonski dizajniranu i funkcionalnu novu izložbenu halu koja bi bila u funkciji daljnje opstojnosti i rasta sajma i u kojoj bi se odvijale i druge aktivnosti. Sredstvima EU ili uz godišnji anuitet povoljnog kreditnog aranžmana, za novu halu, koju bi mogla izgraditi domicilna građevna operativa je bolje rješenje od postojećeg, po kom je svake godine izuzetno velika stavka izdatak za iznajmljivanje šatora. Nekad je za mnoge bila iluzija da će na sajmu u Virovitici izlagati neka strana zemlja, ali mi možemo, o čemu smo imali i preliminarne kontakte, dodatno proširiti broj zemalja sudionica, na one iz zemalja Magreba iz Afrike, s izlagačima iz Brazila s kojima surađuje TŠ Viro, Indonezije gdje izvozimo duhan…
Nastup svake od ovih zemalja te predstavljanje gospodarstva naše županije i Hrvatske u cjelini znači korak bliže većem plasmanu naših proizvoda i na ta potencijalna nova tržišta. Veći plasman znači i veću proizvodnju, očuvanje postojećeg broja zaposlenih i porast novozaposlenih.
Osim direktnih, naglašavam i indirektne efekte “Viroexpa” kao i svih ostalih sajmova kroz multiplicirajuće efekte, primarno u tercijalnom sektoru, ali i u ostalim djelatnostima – kazao nam je na kraju razgovora direktor HGK – Županijske komore Virovitica Milan Vanđura. (www.icv.hr)