Od 26. do 28. veljače u Virovitici će se održati međunarodni sajam gospodarstva, obrtništva i poljoprivrede Viroexpo 2016. U prigodi održavanja jednog od najvećih sajmova takve vrste u Hrvatskoj, ali i široj regiji, razgovarali smo sa pročelnikom upravnog Odjela za gospodarstvo, poljoprivredu i europske fondove Virovitičko-podravske županije i direktorom sajma Viroexpo Igorom Androvićem.
Pripreme za sajam Viroexpo u punom su jeku, izlagački prostor je popunjen.
Prijave smo počeli dobivati još u mjesecu studenom, a formalno smo ih zaprimali do 1. veljače. Vrlo smo zadovoljni odazivom izlagača i moram napomenuti da je po prvi puta u povijesti izložbeni prostor sajma popunjen tri tjedna prije njegova održavanja. Očekivanja su i ove godine velika i uvjeren sam da će Viroexpo 2016. biti jednako uspješan kao i prethodnih godina. Očekujemo dolazak preko 700 izlagača iz 26 zemalja, što preko obrtničkih i gospodarskih komora, što samostalno.
Viroexpo će se ove godine održati po 21. puta za redom. Kroz godine sajam uzastopno bilježi tendenciju rasta, što ujedno zahtijeva i veći izložbeni prostor. Kako to rješavate?
Kontinuirani razvoj Viroexpa vidljiv je od njegovih početaka 1996. godine pa sve do današnjih dana. Prvi sajam, tada još pod nazivom Agroexpo, održan je u hotelu Slavonija. Ubrzo, kako se povećao broj izlagača, sajam je preseljen u Dom oružanih snaga HV-a, potom u Sportsku dvoranu Tehničke škole u Virovitici, a tri godine je bio i na Sajamskom prostoru tvrtke Flora VT. Potom je sajam pronašao novu, trajniju lokaciju, u Vukovarskoj ulici 13, na sajamskom prostoru Viroexpa gdje se i danas nalazi. Riječ je o 23.300 m2 izložbenog prostora, od čega je 8.300 m2 zatvorenog i 15.000 m2 otvorenog prostora. Dakle, osim čvrstih objekata imamo i ogroman otvoreni prostor na kojemu iz godine u godinu postavljamo sve veće montažne objekte.
Vrlo smo ponosni jer smo jedni od rijetkih koji uzastopno bilježe tendenciju rasta. Usporedbe radi, prvi sajam imao je 30 izlagača na 375 kvadrata, a na ovom će biti preko 700 izlagača na 23.300 kvadrata. Na prvom sajmu bilo je 1200 posjetitelja, a na prošlom, jubilarnom Viroexpu čak 26.700.
Sajamska događanja započet će i prije službenog otvorenja?
Sajamska događanja će, kao i svake godine, započeti dan prije službenog otvorenja, u četvrtak 25. veljače, kada će se održati Gospodarski forum na kojem će se predstaviti zemlja partner ovogodišnjeg sajma, a to je Republika Kosovo. Na forumu će biti održana predavanja o osobitostima gospodarstva Virovitičko-podravske županije i vanjskotrgovinskoj razmjeni Virovitičko-podravske županije i Republike Kosovo te kako poslovati s Republikom Kosovo.
Nakon Gospodarskog foruma, u kulturnom dijelu programa, folklorni ansambl „Shkendija“ će nas u Kazalištu Virovitica upoznati s narodnim pjesmama i plesovima s Kosova.
I ove godine ste za posjetitelje pripremili niz pratećih sadržaja. Možete li nam ukratko reći o čemu je riječ?
Posjetitelje i ove godine očekuje bogat kulturno-umjetnički i zabavni program, kuhanje na otvorenom te stručna predavanja renomiranih predavača koja će biti održana u Poduzetničkom inkubatoru VPŽ. Nakon otvorenja sajma u 11 sati i obilaska izlagača, na sajamskoj pozornici će se odvijati cjelodnevni programi. Ukratko, naći će se za svakoga ponešto, od kreativnih radionica za djecu, modne revije učenika Industrijsko-obrtničkih škola iz Slatine i Virovitice pa do plesnih nastupa koji svake godine dodatno „zapale“ atmosferu na sajmu. Naravno, neizostavan dio i ovoga Viroexpa su naši sajamski domaćini: Mikeš i TS Suhopoljski tamburaši.
Viroexpo je tijekom godina stvorio čvrstu vezu između gospodarstvenika s područja cijele Republike Hrvatske, ali i šire. Možete li nam reći u čemu je tajna uspjeha sajma?
Mnogi nas to pitaju i moram reći da odgovor i nije tako lak. Prije svega moram napomenuti da tvrtka Viroexpo d.o.o. nije komercijalnog karaktera. Tvrtka kojoj sam ja na čelu nema zaposlenika i samo je tehnički realizator sajma, a sam sajam organizira Organizacijski odbor u kojemu su predstavnici svih relevantnih institucija sa područja županije, a to su ljudi iz Županije, Grada Virovitice, HGK – Županijske komore Virovitica, HOK – Obrtničke komore Virovitičko-podravske županije, Turističke zajednice VPŽ te Poduzetničkog inkubatora VPŽ. Dakle, Viroexpo je u prvom redu zajednički projekt koji predstavlja sinergijsko djelovanje svih onih koji na njemu rade tijekom cijele godine i to volonterski, a s ciljem da se što bolje prezentiraju gospodarski potencijali s kojima naša županija raspolaže. To je ujedno i razlog zašto je cijena naše ulaznice već godinama samo 10,00 kuna, a izložbeni prostori među najjeftinijim prostorima.
Kakvo je značenje sajma za razvoj gospodarstva Virovitičko-podravske županije i grada Virovitice?
Radi se o vrlo vrijednom projektu, potencijalu za razvoj gospodarstva, i idealan je primjer podizanja kvalitete i razvoja poduzetništva. Sajam Viroexpo je jedan od pokretača gospodarskog razvoja te jedan od najprepoznatljivijih brendova grada Virovitice i Virovitičko-podravske županije, mjesto susreta poslovnih ljudi i brojnih posjetitelja te kao takav pozitivno utječe na razvoj gospodarstva u cijeloj regiji. Konstantno povećanje broja izlagača i posjetitelja sajma, unatoč kriznim godinama, dokaz su njegove vitalnosti, ali i potvrda organizatorima da su model organizacije i koncepcije sajma dobitna kombinacija.
Sajam je idealna prilika domaćim poduzetnicima da se predstave inozemnim poduzetnicima i posjetiteljima te tako povećaju plasman svojih proizvoda. Svake godine imamo mnogo poslovnih posjeta i delegacija iz nekoliko zemalja te se odradi oko stotinjak individualnih poslovnih razgovora između tvrtki sudionica iz zemlje i inozemstva.
Mislim da prije svega moramo dati podršku našim domaćim poduzetnicima jer naše nade u strane investitore kao spasioce Hrvatske nemaju veze sa realnošću. Ako sami sebi ne pomognemo, neće nam nitko pomoći, a ovakvim projektima kao sajam Viroexpo, stvaramo dobru poslovnu klimu za poslovanje i upravo su mala i srednja poduzeća ona koja trebaju doprinijeti napretku i razvoju države te izlasku iz krize.
Ako su već Hrvati vrijedni ljudi van naših granica, otvorimo im mogućnost da ostanu ovdje i da zajedno jačamo svoje gospodarstvo. Vjerujem da to možemo.
Svakako trebamo zaštititi domaću proizvodnju jer će to doprinijeti smanjenju uvoza. Često se uvozi nekvalitetna roba, bez porijekla, neispitana i nekontroliranog sastava. Zaštitom domaće proizvodnje štitimo se od nelojalne konkurencije, a međunarodni sajmovi povećavaju inovativni potencijal izvoznih tvrtki na način da se na sajmovima pokazuju najnoviji trendovi u pojedinoj gospodarskoj grani, testiraju se nove ideje i proizvodi, uspoređuje se s konkurencijom i dobivaju se povratne informacije ključne za mjerenje vlastite konkurentnosti na stranom i domaćem tržištu.
Treba napomenuti i da su za vrijeme održavanja sajma popunjeni svi smještajni kapaciteti na području Virovitičko-podravske županije te je to ujedno i jedinstvena prilika da se izlagači i posjetitelji upoznaju s znamenitostima, kulturom i turističkom ponudom naše županije.
Uspjeh sajma potvrđuju i ankete koje provodi Hrvatska gospodarska komora – Županijska komora Virovitica, kao jedan od organizatora Viroexpa. Kako je ocijenjen prošlogodišnji, jubilarni sajam?
Hrvatska gospodarska komora – ŽK Virovitica od samih početaka održavanja sajma provodi anketu među izlagačima, a s ciljem dobivanja odgovora koji će poslužiti za još bolju i optimalniju organizaciju narednog Viroexpa. Prošlogodišnji sajam je dobio izuzetne ocjene izlagača. Evo par primjera: 98,91% izlagača podržava daljnji razvoj sajma, 92,96% ih je izjavilo da će sudjelovati i na 21. Viroexpu, njih 83,57% smatra da će im nastup na sajmu pospješiti poslovanje. Pozitivne ocjene naših izlagača nama su motivacija da i dalje ulažemo sve napore u cilju još uspješnijeg nastupa i većeg zadovoljstva i izlagača i posjetitelja.
Za kraj, recite nam tko su organizatori i pokrovitelji ovogodišnjeg sajma?
Sajam se po prvi puta organizira pod visokim pokroviteljstvom predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar-Kitarović. Organizatori i pokrovitelji 21. sajma Viroexpo su Virovitičko-podravska županija, Grad Virovitica, HGK – Županijska komora Virovitica, HOK – Obrtnička komora Virovitičko-podravske županije, Turistička zajednica Virovitičko-podravske županije, Poduzetnički inkubator Virovitičko-podravske županije i tvrtka Contorte koja nam je ustupila prostor na kojem se održava sajam. (www.vpz.hr)